VISIE – PROGRAMMA 2025-2030

Leefbare gemeente

Linter moet voor iedereen een aangename, veilige en leefbare plattelandsgemeente zijn, waar het aangenaam is om te wonen. Leefbaarheid en (verkeers)veiligheid blijven daarom een prioriteit. Een leefbare en veilige gemeente is maar mogelijk met een totaalbeleid. Van dorpskernvernieuwing, over aangename straten en pleinen, tot goed onderhouden wegen en aangename fietsverbindingen. Van betaalbare en kwaliteitsvolle woningen, van sensibilisatie, tot het geven en nemen van verantwoordelijkheid.

 

Aangenaam openbaar domein

De voorbije legislatuur hebben we hard gewerkt aan de vernieuwing van alle dorpspleinen. Deze pleinen zijn nu omgevormd tot aangename plekken met veel groen, waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten en sociale contacten kunnen onderhouden.

We investeren verder in het onderhoud van de wegenis en voorzien hiervoor jaarlijks een specifiek budget. Daarnaast participeren we actief in rioleringsprojecten van Aquafin en Fluvius. Beiden plannen de komende jaren meerdere projecten in onze gemeente. Door onze werkzaamheden te combineren met hun projecten, kunnen we efficiënt en kosteneffectief de wegenis vernieuwen.

Onze samenleving wordt steeds meer geconfronteerd met zwerfvuil en sluikstorten. De oplossing voor dit probleem vereist een veelzijdige aanpak. In eerste instantie zetten we in op preventie. We streven ernaar om iedereen bewust te maken van de gevolgen van zwerfvuil en sluikstorten, en hen aan te moedigen om hun afval op een verantwoorde manier te beheren. Daarnaast ondersteunen we opruimacties en moedigen we onze inwoners aan om hieraan actief deel te nemen. Tenslotte zetten we ook in op een kordate aanpak van overtreders. We werken samen met de politie en maken gebruik van GAS-boetes om sluikstorters te bestraffen. Samen met EcoWerf hebben we een proefproject opgezet voor de plaatsing van sluikstortcamera’s om overtreders op te sporen. Dit project evalueren we en zetten we bij positieve evaluatie ruimer in. We geloven dat een gecombineerde aanpak van preventie, communicatie, participatie en handhaving de meest effectieve manier is om het probleem van zwerfvuil en sluikstorten aan te pakken.

Daar waar mogelijk sterven we er naar om de bovengrondse glascontainers te vervangen door ondergrondse glascontainers. Hierdoor kunnen we de hoeveelheid zwerfvuil rond deze afvalverzamelingspunten verminderen en verbeteren we de esthetiek van de openbare ruimte. Deze ondergrondse containers hebben een grotere capaciteit dan traditionele bovengrondse bakken, wat betekent dat ze minder vaak geledigd hoeven te worden, waardoor we de efficiëntie van de afvalinzameling verhogen.

 

Visie op inrichting en beheer begraafplaatsen

Tijdens de afgelopen jaren hebben we een verschuiving gezien in de manier waarop we omgaan met het levenseinde. Er is een toename van crematies en een afname van begrafenissen in volle grond. Dit maakt dat het ruimtegebruik van de begraafplaatsen aan herziening toe is.

Het onderhoud van onze begraafplaatsen is een andere uitdaging waarmee we worden geconfronteerd. Het verbod op het gebruik van pesticiden heeft invloed op hoe we het groenonderhoud en de inrichting van de begraafplaatsen moeten aanpakken.

Begraafplaatsen zijn niet alleen plaatsen waar we onze dierbaren begraven, maar ook plaatsen voor rust en bezinning. We willen dat onze begraafplaatsen een comfortabele en vredige omgeving bieden voor degenen die komen rouwen en herinneren. Dit betekent dat we moeten investeren in de esthetiek van onze begraafplaatsen, zoals het toevoegen van banken, het planten van bomen voor schaduw, en het creëren van rustige hoekjes voor persoonlijke reflectie. De nieuwe herdenkingsplaats voor sterrenkinderen, op de begraafplaats van Gussenhoven, is hiervan een mooi voorbeeld. Het geeft ouders, familie en vrienden een plaats waar ze kunnen rouwen, troost kunnen vinden en het sterrenkindje kunnen herdenken.

De veranderende omstandigheden en uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, vereisen een nieuwe visie op de inrichting en het beheer van onze begraafplaatsen. We moeten nadenken over hoe we onze begraafplaatsen kunnen herontwerpen om ze aan te passen aan nieuwe trends en behoeften. Dit is een thema dat ons allemaal aangaat. Het gaat niet alleen om degenen die direct betrokken zijn bij het beheer van de begraafplaatsen, maar om iedereen in onze gemeenschap. Daarom willen we iedereen betrekken bij dit proces en luisteren naar de meningen, ideeën en zorgen van onze burgers om tot een gedragen visie te komen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat onze begraafplaatsen blijven dienen als eerbiedige rustplaatsen die voldoen aan de behoeften en wensen van onze hedendaagse maatschappij.

 

Wateroverlast voorkomen

Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon met meer neerslag in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag afgewisseld zullen worden door langere en drogere periodes.

De voorbije jaren hebben we reeds meerdere stappen gezet om in te spelen op de gevolgen van de klimaatverandering. Door verder proactief te investeren in klimaatadaptieve maatregelen, zorgen we ervoor dat onze gemeente beter bestand is tegen de uitdagingen van de toekomst.

Mede op initiatief van de gemeente Linter zijn meerdere gemeenten in de Getevallei en de Vlaamse Milieumaatschappij een nauwe samenwerking aangegaan om met een totaalplan “Ruimte voor de Kleine en de Grote Gete” de Getestreek beter te wapenen tegen overstromingen.

Er zijn knelpunten in het volledige stroomgebied van de Getes, maar de grootste overstromingen en schade vinden plaats in de meer stroomafwaarts gelegen valleigebieden. Ook Linter kent enkele knelpunten langsheen beide Getes. Door de beschikbare ruimte in de stroomopwaartse valleigebieden beter te benutten, kunnen we eventuele schade in de toekomst beperken. De maatregelen in de ene gemeente ondersteunen een kleiner overstromingsrisico in de andere gemeenten. Voorbeelden van maatregelen zijn de aanleg van beschermingsdijken om lokaal woningen te beschermen en de verlaging van dijken naast de Gete om de waterberging in de vallei te verbeteren.

Het zoeken naar de juiste maatregel voor elke locatie is maatwerk waarbij afgestemd wordt op de natuurdoelstellingen en het landbouwgebruik in de valleigebieden en gezocht wordt naar win-wins. De projecten worden verder voorbereid en geconcretiseerd met participatie van de lokale actoren. De komende jaren werken we samen met de VMM aan de uitrol op het terrein van diverse maatregelen.

Daarnaast zullen we samen met onze partners, waaronder de provincie Vlaams-Brabant, de Watering van de Grote Gete en de Watering van de Kleine Gete, gerichte acties ondernemen om de waterafvoer en waterbeheersing via de grachten en beken te verbeteren.

We zetten verder in op erosiebestrijdingswerken waarbij we water- en sedimentafvoer zo hoog mogelijk in het stroomgebied bufferen en op die manier modderoverlast beperken (bv. aanleg dammen, bufferbekkens, grasgangen, …). Drie erosiebestrijdingsprojecten krijgen steeds meer vorm. Weldra starten de werken voor de aanleg van een erosiepoel en buffergracht die zullen bijdragen tot het beperken van het risico op modder- en wateroverlast in de omgeving van de Ransbergstraat. Voor een gelijkaardig project in de omgeving van de Langstraat werden de gronden reeds verworven en kan overgegaan worden tot het aanstellen van een aannemer. Tot slot werkt de erosiecoördinator aan een ontwerp om ook de voormalige site van WS Wommersom in te zetten in de strijd tegen water- en modderoverlast. Voor al deze projecten doen we maximaal beroep op subsidies van de Vlaamse Overheid en de provincie Vlaams-Brabant.

We voorzien subsidies voor individuele waterpreventieve maatregelen van inwoners, verenigingen of bedrijven, die als doelstelling hebben bestaande gebouwen te beschermen tegen schade door overstromingen.

Als bestuur geven we zoveel als mogelijk het goede voorbeeld inzake ontharding. Bij de herinrichting van de diverse dorpspleinen hebben we bewust gekozen voor minder verharding en meer groene ruimtes. Dit draagt niet alleen bij aan een aangenamere leefomgeving, maar helpt ook om wateroverlast te verminderen. We willen onze inwoners bewustmaken van de klimaatproblematiek en hen stimuleren om zelf ook stappen te ondernemen. Door regenwater op te vangen en te hergebruiken, groendaken aan te leggen en daar waar mogelijk te ontharden, kunnen we samen een groot verschil maken.

 

Veilige dorpen

Een aangename en leefbare gemeente is ook een gemeente waar iedereen zich veilig voelt en waar respect voor elkaar centraal staat. Daarom zetten we ons verder in om inbraken te voorkomen, drugsgebruik en alcoholmisbruik tegen te gaan en de verkeersveiligheid te verbeteren.

De nieuwe politiezone Getevallei, de samenwerking tussen Landen, Linter, Zoutleeuw, Hoegaarden en Tienen, die operationeel is sinds januari 2019, heeft voor een optimalisering van de werking van de politie gezorgd. Door de samenwerking zijn er nu permanent minstens 3 interventieploegen actief, alsook verschillende piekploegen.

Sinds de opstart van de nieuwe zone kent de politiezone een sterk dalende trend in de inbraakcijfers.  Samen met de politiezone blijven we ons sterk inzetten op het voorkomen en bestrijden van deze inbraken om zo rechtvaardigheid te creëren voor de slachtoffers. De politiezone beschikt over een specifiek team dat elke inbraak stelselmatig gaat onderzoeken. Deze aanpak is al zeer succesvol gebleken in verschillende dossiers waarbij daders gelinkt kunnen worden aan verschillende inbraken die gepleegd werden in onze  politiezone.

Ook de goede samenwerking met de WhatsApp-buurtpreventienetwerken dragen bij aan deze mooie resultaten. Hiermee zetten wij maximaal in op sociale controle, het algemeen veiligheidsgevoel en de leefbaarheid in al onze dorpen. Via deze netwerken kunnen verdachte omstandigheden in de woonomgeving onmiddellijk gedeeld worden met andere groepsleden/buurtgenoten én met de politie, waardoor misdaden vermeden kunnen worden en daders sneller opgespoord kunnen worden. Op die manier zijn we de extra ogen en oren van de politie. De verschillende signalisatieborden van de buurtpreventienetwerken werken daarnaast ook preventief om criminelen op afstand te houden. Bovendien kan een goed draaiende buurtpreventiegroep het samenhorigheidsgevoel versterken.

Een politie die dicht bij de burgers staat, is essentieel voor het behoud van veiligheid en orde in onze gemeenschap. De wijkagenten spelen hierin een cruciale rol. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor het handhaven van de wet, maar ook voor het opbouwen van relaties met de burgers, het begrijpen van hun zorgen en behoeften, en het werken aan oplossingen die de veiligheid en het welzijn van de gemeenschap verbeteren. We zetten ons daarom in voor het behoud van de wijkkantoren en de versterking van de rol van de wijkagent. Dit zal niet alleen bijdragen aan de veiligheid en het welzijn van onze burgers, maar ook aan de opbouw van een sterkere, meer verbonden gemeenschap.

Verkeersveiligheid is een complexe uitdaging die een zorgvuldige en doordachte aanpak vereist. De zoektocht naar gepaste maatregelen is niet altijd evident. Elke straat, elke wijk heeft zijn eigen unieke kenmerken en uitdagingen. Daarom geloven we in de kracht van dialoog en samenwerking. We overleggen actief met bewoners van straten waar problemen zijn en streven naar consensus over eventuele maatregelen.

We kijken ook steeds naar infrastructurele maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door het aanleggen of renoveren van voet- en fietspaden, het verbeteren van oversteekplaatsen of het herinrichten van gevaarlijke kruispunten. Na de energiecrisis hebben we de openbare verlichting ‘s nachts opnieuw laten branden. We zullen er voor zorgen dat dit zo blijft om de veiligheid en het comfort van onze inwoners te waarborgen. We spelen wel in op de mogelijkheid om de lichten ’s nachts te dimmen naar een lager niveau dat toch voldoende licht garandeert.

Daarnaast investeren we in alternatieve veilige verbindingen voor voetgangers en fietsers. We hebben reeds heel wat trage wegen met een verkeersveilige meerwaarde

of recreatieve functie opgewaardeerd. We zetten deze inspanningen verder om zo het trage wegenplan, dat via een participatietraject tot stand kwam, verder uit te voeren. Ook voor fietsers kan de aanleg of renovatie van fietspaden langsheen alternatieve wegen een meerwaarde zijn. Een recent voorbeeld is de aanleg van de tweesporenbeton in de Maria Roosestraet. Dit vormt een veilig alternatief voor fietsers, in plaats van de drukke Waterhofstraat. Hiermee vervolledigden we ook de Noord-zuidverbinding voor fietsers. Bij het Vlaams Gewest blijven we aandringen op de aanleg van fietspaden langsheen de Landenstraat en de Geldenakenstraat.

Het bevorderen van een goede verkeerseducatie en een klimaat van hoffelijkheid in het verkeer vormt een belangrijk onderdeel van ons beleid. Kennis en bewustzijn over verkeersregels en -veiligheid, respect voor andere weggebruikers en geduld in het verkeer zijn essentieel om ongelukken te voorkomen. Daarom zullen we investeren in educatieve programma’s en campagnes om onze burgers, jong en oud, te informeren en te sensibiliseren over veilig verkeersgedrag en om het bewustzijn over de gevaren van rijden onder invloed van drugs en alcohol te vergroten.

Ondanks de inspanningen om verkeersveiligheid te bevorderen door middel van infrastructuur, educatie en bewustwording, zijn er situaties  waar handhaving nodig is om de veiligheid op onze wegen te garanderen. We werken daarom samen met de politie om overdreven snelheid en ongepast gedrag in het verkeer met controles aan te pakken.

We hebben op een aantal strategische locaties trajectcontrolesystemen met ANPR-camera’s geïnstalleerd, waarmee snelheidsovertredingen gedetecteerd en gesanctioneerd kunnen worden met GAS-boetes, met als doelstelling het matigen van de snelheid van het doorgaand verkeer en zwaar vervoer. Deze maatregel heeft zich bewezen als zeer effectief, het aantal overtredingen is spectaculair gedaald, wat bijdraagt aan de leefbaarheid en veiligheid op deze strategische trajecten. We zullen het ook mogelijk maken voor de politie om de beelden van deze camera’s te gebruiken voor het opsporen en vervolgen van strafrechtelijke feiten, zoals diefstal en inbraken. Uiteraard zullen we dit doen met de grootste zorg voor de privacy. De opbrengsten van GAS5 zullen we herinvesteren in maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen.

Eigenaars van bepaalde vrachtwagens moeten een kilometerheffing betalen voor het gebruik van de autosnelwegen en bepaalde gewest- en gemeentewegen. Om de kosten van de kilometerheffing te vermijden, heeft doorgaand vrachtvervoer alternatieve routes door onze dorpskernen gezocht, wat heeft geleid tot extra belasting en verstoring van de rust en veiligheid. Daarom pleiten wij bij de hogere overheid voor een herziening van het huidige systeem van de kilometerheffing. We geloven dat een eerlijker en doordachter systeem kan worden ontworpen dat rekening houdt met de impact op de dorpskernen.

 

Ruimtelijk beleid en woonbeleid op maat van het platteland

Onze samenleving verandert. De bevolkingsgroei en gewijzigde demografische evoluties maken dat de vraag naar betaalbare, kwaliteitsvolle woningen stijgt. Het is daarbij essentieel om strategisch te plannen om ervoor te zorgen dat onze gemeente zich op een duurzame manier ontwikkelt.

Een aspect van ons ruimtelijk beleid is het verhogen van het ruimtelijk rendement. Dit betekent dat we meer doen met dezelfde ingenomen oppervlakte, door bijvoorbeeld bestaande gebouwen te herbestemmen en compacter te bouwen waar mogelijk. Op deze manier kunnen we de beschikbare ruimte optimaal benutten zonder het open landschap onnodig aan te tasten.

Tegelijkertijd is het essentieel om woongelegenheid met een landelijk karakter te waarborgen. Dit betekent dat we bij nieuwe projecten en herontwikkelingen rekening houden met de bestaande dorpsstructuur en het groene karakter van onze gemeente.

Ons woonbeleid richt zich ook op het creëren van betaalbare en diverse woonmogelijkheden voor alle inwoners. We streven ernaar om een mix van woningtypes aan te bieden die voldoen aan de behoeften van verschillende doelgroepen.

Het verhogen van de renovatiegraad van het woningpatrimonium draagt bij tot een verbeterde veiligheid, woonkwaliteit en energiezuinigheid. Om eigenaars met beperkte financiële mogelijkheden niet in de kou te laten staan, zetten we verder in op instrumenten zoals het Noodkoopfonds en subsidieretentie. In deze tijd van hoge energieprijzen en groeiende energiearmoede is het nog belangrijker geworden om deze gezinnen zo snel mogelijk structureel te helpen.

Met het Noodkoopfonds ondersteunen we  huishoudens die deels uit noodzaak, door een gebrek aan degelijke en betaalbare private en sociale huurwoningen, een kwalitatief minderwaardige woning aangekocht hebben, zonder de mogelijkheid er financiële middelen in te investeren om de woning op een goed kwaliteitsniveau te brengen. Via dit fonds worden er renteloze leningen verstrekt voor de renovatie van de woning. Doordat de aflossing van deze lening pas na 20 jaar wordt opgestart, is deze specifieke financieringsvorm draaglijk voor de meest kwetsbare eigenaar-bewoners.

Subsidieretentie is een renovatielening met uitgestelde terugbetaling aan eigenaar-bewoners met beperkt inkomen en weinig financiële reserve. De lening hoeft pas te worden afgelost wanneer de woning wordt verkocht, geschonken of verhuurd. Dit stimuleert huiseigenaren om hun woningen te verbeteren, zelfs als ze beperkte financiële middelen hebben.